CAFM a jeho využívání

Přínosy využívání CAFM systémů

1. Klíčovými přínosy užívání CAFM systémů jsou:

  • Úspory času a finančních prostředků
  • Zefektivnění správy a údržby objektů, efektivnější poskytování podpůrných FM služeb
  • Zvýšení bezpečnosti objektů a jejich uživatelů
  • Uložení know-how pracovníků z jejich hlav do uložiště organizace/firmy
  • Přímá dostupnost informací (bez vyžádání), důvěryhodný archív (úložiště)

 

A přínosem jsou zejména díky těmto vlastnostem CAFM systémů a charakteristikám:

Všechny relevantní informace na jednom místě

  • Není třeba používat nadbytečné množství SW, snížení potřeby školení a správy systémů
  • Informace mohou být navzájem propojeny (např. zadání struktury objektu se propíše do všech částí SW) a sdíleny s dalšími specifickými systémy a infomačními systémy společnosti/firmy
  • Úspora času při nákupu SW, jedno výběrové řízení
  • Úspora nákladů na licence při nákupu v oblastech s překryvem
  • Úspora času a nákladů při řešení integrací, které by byly nutné k efektivnímu fungování jednotlivých aplikací
  • Úspora provozních nákladů (servery, hosting, data a jejich zálohování)
  • Úspora maitenance na rozvoj a údržbu aplikací
  • Taková data budou vždy stejná a sdílená všemi oblastmi, které je potřebují.
  • Odpadne potřeba data koncentrovat z více míst, tedy roztříštěná datová základna a nejasná verze platných dat
  • Snadno lze datovou oblast rozšířit jak do šířky, tak do hloubky s tím, že základ je pořád stejný

 

Sílení informací ve firmě

  • Snížení přímé emailové komunikace využitím notifikací systému a dostupnosti dat
  • Zvýšení rychlostí vyhledávání informací a jejich dostupnosti všem dotčeným osobám
  • Uživatelé mají jedno prostředí, na které si zvyknout a nabízí jim dlouhodobě nové oblasti
  • Odpadá nejistota, vždy mám aktuální data. (Nemá kolega novou verzi xls tabulky?)

 

Přehled stavu nemovitostí a technického zařízení budov

  • Všechny informaci se dají zobrazit přehledně ve formě Dashboardu
  • Přehled o využití ploch a místností
  • Detailní přehled o nákladovosti objektů a jejich TZB
  • Snadnější tvorba rozpočtů v návaznosti na definované plány údržby a plánům ostatních opakovaných činností
  • Ve spojení s výkresy nebo BIM modelem, snadná (vizuální) orientace, rychlé polohy a situace v okolí

 

Přehled o vykonávaných činnostech

  • Je možná přehledná a standardizovaná evidence všech činností a jejich kontrola
  • Snadná prokazatelnost zadání – vyřešení požadavků a potřeb uživatelů
  • Snadné sledování reklamací a kvality služeb
  • Sledování časových KPI a dodržování sjednaných SLA parametrů
  • Detailní podklad pro fakturace a rozúčtování nákladů dle NS, skupin, objektů apod.
  • Přehled o spotřebovaném množství a druhu materiálů, zejména hygienického materiálu a technického materiálu na správu a údržbu objektů apod.
  • Přehled o efektivitě a využití výkonných pracovníků při správě a provozu nemovitého majetku, sledování časů „na cestě“ apod.
  • Významné zvýšení rychlosti vyřízení požadavků využitím správného WF klíčových procesů
  • Detailní přehled o kontrolní a revizní činnosti
  • Predikce závad a odstávek zařízení
  • Optimalizace vybraných pracovních a technologických postupů, zejména v oblasti údržby

 

Automatizace vybraných úkonů při realizaci FM služby

  • Automatické generování plánovaných činností
  • Automatizované odesílání infomačních notifikací a upomínek
  • Automatizovaná tvorba a rozeslání reportů a přehledů dle potřeb uživatelů

 

Zastupitelnost / Zaškolení nového pracovníka

  • Přehlednost a úplnost dat pomáhá orientaci novému pracovníkovi
  • Aktuální platná data na jednom místě usnadní práci při nedostupnosti (nemoc, dovolená, …) zodpovědného pracovníka.
  • Katalogy a standardy umožňují i novým pracovníkům využití know-how v CAFM

 

Jednoduché získávání podkladů pro výběrová řízení

  • Není třeba složitě získávat podklady, protože podklady jsou již v systému

 

Procesní “úklid” (sjednocení nebo nastavení procesů)

  • Jeden partner = jedna odpovědnost za správná a jedinečná data
  • Jedno kontaktní místo pro uživatele, jeden HelpDesk, jeden správce
  • Jedna datová základna, která se bude dlouhodobě rozvíjet a zhodnocovat (investice do ní)
  • Skvělý základ pro rozvoj řízení další procesů pomocí CAFM aplikace, např. rezervační systémy (zasedačky, majetek), vozový park, majetek + inventury, klíče + karty atd.

2. Základní datová struktura CAFM systému

Stejně jako jakýkoliv infomační systém i CAFM systémy pracují s daty, ze kterých generujeme informace nebo je používáme k řízení nebo automatizaci vybraných činností, úkonů a aktivit. Základními kameny pro uvedené výstupy jsou 3 oblasti, které jsou vzájemně propojeny a společně tvoří základní koncept CAFM systémů.

2.1. Uživatelé CAFM systémů

Zadavatel – uživatelé budov a areálů = zadavatelé požadavků na správu a provoz budov (pracovníci, návštěvníci, pacienti, studenti)

Správce – řešitelé požadavků = správci budov, FM manažeři, Technici, údržbáři, zahradníci… nebo také externí poskytovatelé FM služeb

Dodavatel – řešitelé požadavků z řad dodavatelů, subdodavatelů a třetích stran, které si správci objektů – řešitelé požadavků najímají pro realizaci specifických a odborných činností při řešení konkrétních požadavků na FM službu či konkrétní správu a údržbu objektů

 

2.2. Objekty, zařízení a číselníky

Objekty:

  • Pozemky a vnější prostory areálů = trávníky, komunikace, lesní a keřové porosty, parkoviště, hřiště, liniové stavby
  • Budovy – objekty organizace, instituce, společnosti, školy, nemocnice… ve strukturách:
    • Areál – budova – podlaží – místnost (plocha)
    • Budova – jednotky (byty, nájemní prostory, skupiny ploch dle typu či kritéria…)
    • Budova – zóny / prostory / funkční části plochy
    • Ostatní nemovitosti (oplocení, sportoviště, vodárny, trafostanice, vrátnice)

Technologie:

  • Technologie – technologické celky a systémy (vytápění, klimatizace, energie…)
  • Technická zařízení – součásti technologií a technická zařízení budov, technické prvky budovy (čerpadlo, ventil, klapka, …), koncová zařízení (zásuvka, svítidlo, radiátor,), technická zařízení výroby, prvky MaR (SCADA systémy) …
  • Komponenty a příslušenství (hasicí přístroj, …)
  • Konstrukční prvky budovy – zdivo, stropy/podlahy, výplně stavebních otvorů (dveře/okna), střecha, ostatní prvky
  • Energetické prvky – měřidla energií
  • Vozový park

 

Číselníky:

  • Interní číselníky organizace (nákladová střediska, organizační struktura, typologie, standardy společnosti…
  • Centrální číselníky státu – KN, ARES, RUIAN…
  • Klasifikační třídníky – JKSO, TSKP, SNIM, CCI, Uniclass a jiné

 

2.3. Procesy

Operativní procesy:

Jedná se o procesy, které probíhají ad hoc při aktuální potřebě. Příklady těchto procesů:

  •  Helpdeskové systémy,
  • Žádankové systémy
  • Covid testování

 

Periodické procesy:

Jedná se o procesy, které probíhají pravidelně, většinou na základě plánů.

Příklady těchto procesů:

  • Revizní a kontrolní činnosti
  • Plánovaná preventivní údržba
  • Servisní činnosti
  • Školení osob
  • Technické kontroly vozidel
  • Kalibrace měřidel

 

Specifické procesy

Jedná se o procesy, které jsou svou povahou specifické a probíhají nepravidelně

Příklady těchto procesů: 

  • Nájemní procesy – smlouvy, rozúčtování energií a nákladů za objekt a nájemní část, zúčtování
  • Majetkoprávní
  • Investiční

3. Podpora procesů

 

Důležitou oblastí využití CAFM systému a jejich přínosem je oblast podpory procesů.

  •  Workflow procesů a jejich definice dle standardů organizace/firmy
  • Grafická a technická podpora procesů (využití CAD/BIM/GIS, využití QR/ČK/RFID, využití IoT…)
  • Notifikační podpora
  • Dokumentační podpora (DMS)
  • Integrační vazby na systémy třetích stran:
    • Centrální číselníky státu (PSČ, KN, RUIAN, ARES…)
    • Účetní a ekonomické systémy typu ERP
    • Dokumentační správa (DMS, CDE)
    • Na grafické objekty v CAD//BIM/GIS
    • Systémy správy vozidel pomocí GPS
    • MaR a SCADA systémy a alarmové systémy bezpečnostních prvků
    • Vzdálené odečty měřidel energií

Dokumenty ke stažení

Název souboru (xx kB)

Název souboru (xx kB)