CAFM a jeho využívání
Přínosy využívání CAFM systémů
1. Klíčovými přínosy užívání CAFM systémů jsou:
- Úspory času a finančních prostředků
- Zefektivnění správy a údržby objektů, efektivnější poskytování podpůrných FM služeb
- Zvýšení bezpečnosti objektů a jejich uživatelů
- Uložení know-how pracovníků z jejich hlav do uložiště organizace/firmy
- Přímá dostupnost informací (bez vyžádání), důvěryhodný archív (úložiště)
A přínosem jsou zejména díky těmto vlastnostem CAFM systémů a charakteristikám:
Všechny relevantní informace na jednom místě
- Není třeba používat nadbytečné množství SW, snížení potřeby školení a správy systémů
- Informace mohou být navzájem propojeny (např. zadání struktury objektu se propíše do všech částí SW) a sdíleny s dalšími specifickými systémy a infomačními systémy společnosti/firmy
- Úspora času při nákupu SW, jedno výběrové řízení
- Úspora nákladů na licence při nákupu v oblastech s překryvem
- Úspora času a nákladů při řešení integrací, které by byly nutné k efektivnímu fungování jednotlivých aplikací
- Úspora provozních nákladů (servery, hosting, data a jejich zálohování)
- Úspora maitenance na rozvoj a údržbu aplikací
- Taková data budou vždy stejná a sdílená všemi oblastmi, které je potřebují.
- Odpadne potřeba data koncentrovat z více míst, tedy roztříštěná datová základna a nejasná verze platných dat
- Snadno lze datovou oblast rozšířit jak do šířky, tak do hloubky s tím, že základ je pořád stejný
Sílení informací ve firmě
- Snížení přímé emailové komunikace využitím notifikací systému a dostupnosti dat
- Zvýšení rychlostí vyhledávání informací a jejich dostupnosti všem dotčeným osobám
- Uživatelé mají jedno prostředí, na které si zvyknout a nabízí jim dlouhodobě nové oblasti
- Odpadá nejistota, vždy mám aktuální data. (Nemá kolega novou verzi xls tabulky?)
Přehled stavu nemovitostí a technického zařízení budov
- Všechny informaci se dají zobrazit přehledně ve formě Dashboardu
- Přehled o využití ploch a místností
- Detailní přehled o nákladovosti objektů a jejich TZB
- Snadnější tvorba rozpočtů v návaznosti na definované plány údržby a plánům ostatních opakovaných činností
- Ve spojení s výkresy nebo BIM modelem, snadná (vizuální) orientace, rychlé polohy a situace v okolí
Přehled o vykonávaných činnostech
- Je možná přehledná a standardizovaná evidence všech činností a jejich kontrola
- Snadná prokazatelnost zadání – vyřešení požadavků a potřeb uživatelů
- Snadné sledování reklamací a kvality služeb
- Sledování časových KPI a dodržování sjednaných SLA parametrů
- Detailní podklad pro fakturace a rozúčtování nákladů dle NS, skupin, objektů apod.
- Přehled o spotřebovaném množství a druhu materiálů, zejména hygienického materiálu a technického materiálu na správu a údržbu objektů apod.
- Přehled o efektivitě a využití výkonných pracovníků při správě a provozu nemovitého majetku, sledování časů „na cestě“ apod.
- Významné zvýšení rychlosti vyřízení požadavků využitím správného WF klíčových procesů
- Detailní přehled o kontrolní a revizní činnosti
- Predikce závad a odstávek zařízení
- Optimalizace vybraných pracovních a technologických postupů, zejména v oblasti údržby
Automatizace vybraných úkonů při realizaci FM služby
- Automatické generování plánovaných činností
- Automatizované odesílání infomačních notifikací a upomínek
- Automatizovaná tvorba a rozeslání reportů a přehledů dle potřeb uživatelů
Zastupitelnost / Zaškolení nového pracovníka
- Přehlednost a úplnost dat pomáhá orientaci novému pracovníkovi
- Aktuální platná data na jednom místě usnadní práci při nedostupnosti (nemoc, dovolená, …) zodpovědného pracovníka.
- Katalogy a standardy umožňují i novým pracovníkům využití know-how v CAFM
Jednoduché získávání podkladů pro výběrová řízení
- Není třeba složitě získávat podklady, protože podklady jsou již v systému
Procesní “úklid” (sjednocení nebo nastavení procesů)
- Jeden partner = jedna odpovědnost za správná a jedinečná data
- Jedno kontaktní místo pro uživatele, jeden HelpDesk, jeden správce
- Jedna datová základna, která se bude dlouhodobě rozvíjet a zhodnocovat (investice do ní)
- Skvělý základ pro rozvoj řízení další procesů pomocí CAFM aplikace, např. rezervační systémy (zasedačky, majetek), vozový park, majetek + inventury, klíče + karty atd.
2. Základní datová struktura CAFM systému
Stejně jako jakýkoliv infomační systém i CAFM systémy pracují s daty, ze kterých generujeme informace nebo je používáme k řízení nebo automatizaci vybraných činností, úkonů a aktivit. Základními kameny pro uvedené výstupy jsou 3 oblasti, které jsou vzájemně propojeny a společně tvoří základní koncept CAFM systémů.

2.1. Uživatelé CAFM systémů
Zadavatel – uživatelé budov a areálů = zadavatelé požadavků na správu a provoz budov (pracovníci, návštěvníci, pacienti, studenti)
Správce – řešitelé požadavků = správci budov, FM manažeři, Technici, údržbáři, zahradníci… nebo také externí poskytovatelé FM služeb
Dodavatel – řešitelé požadavků z řad dodavatelů, subdodavatelů a třetích stran, které si správci objektů – řešitelé požadavků najímají pro realizaci specifických a odborných činností při řešení konkrétních požadavků na FM službu či konkrétní správu a údržbu objektů
2.2. Objekty, zařízení a číselníky
Objekty:
- Pozemky a vnější prostory areálů = trávníky, komunikace, lesní a keřové porosty, parkoviště, hřiště, liniové stavby
- Budovy – objekty organizace, instituce, společnosti, školy, nemocnice… ve strukturách:
- Areál – budova – podlaží – místnost (plocha)
- Budova – jednotky (byty, nájemní prostory, skupiny ploch dle typu či kritéria…)
- Budova – zóny / prostory / funkční části plochy
- Ostatní nemovitosti (oplocení, sportoviště, vodárny, trafostanice, vrátnice)
Technologie:
- Technologie – technologické celky a systémy (vytápění, klimatizace, energie…)
- Technická zařízení – součásti technologií a technická zařízení budov, technické prvky budovy (čerpadlo, ventil, klapka, …), koncová zařízení (zásuvka, svítidlo, radiátor,), technická zařízení výroby, prvky MaR (SCADA systémy) …
- Komponenty a příslušenství (hasicí přístroj, …)
- Konstrukční prvky budovy – zdivo, stropy/podlahy, výplně stavebních otvorů (dveře/okna), střecha, ostatní prvky
- Energetické prvky – měřidla energií
- Vozový park
Číselníky:
- Interní číselníky organizace (nákladová střediska, organizační struktura, typologie, standardy společnosti…
- Centrální číselníky státu – KN, ARES, RUIAN…
- Klasifikační třídníky – JKSO, TSKP, SNIM, CCI, Uniclass a jiné
2.3. Procesy
Operativní procesy:
Jedná se o procesy, které probíhají ad hoc při aktuální potřebě. Příklady těchto procesů:
- Helpdeskové systémy,
- Žádankové systémy
- Covid testování
Periodické procesy:
Jedná se o procesy, které probíhají pravidelně, většinou na základě plánů.
Příklady těchto procesů:
- Revizní a kontrolní činnosti
- Plánovaná preventivní údržba
- Servisní činnosti
- Školení osob
- Technické kontroly vozidel
- Kalibrace měřidel
Specifické procesy
Jedná se o procesy, které jsou svou povahou specifické a probíhají nepravidelně
Příklady těchto procesů:
- Nájemní procesy – smlouvy, rozúčtování energií a nákladů za objekt a nájemní část, zúčtování
- Majetkoprávní
- Investiční
3. Podpora procesů
Důležitou oblastí využití CAFM systému a jejich přínosem je oblast podpory procesů.
- Workflow procesů a jejich definice dle standardů organizace/firmy
- Grafická a technická podpora procesů (využití CAD/BIM/GIS, využití QR/ČK/RFID, využití IoT…)
- Notifikační podpora
- Dokumentační podpora (DMS)
- Integrační vazby na systémy třetích stran:
- Centrální číselníky státu (PSČ, KN, RUIAN, ARES…)
- Účetní a ekonomické systémy typu ERP
- Dokumentační správa (DMS, CDE)
- Na grafické objekty v CAD//BIM/GIS
- Systémy správy vozidel pomocí GPS
- MaR a SCADA systémy a alarmové systémy bezpečnostních prvků
- Vzdálené odečty měřidel energií
Zpracoval: Aleš Pék, Martin Stibor, Jan Talášek
Dokumenty ke stažení

Název souboru (xx kB)

Název souboru (xx kB)