CAFM Oblasti využití
3. Oblasti využití CAFM systémů
Níže jsou orientačně vyjmenovány oblasti, ve kterých je možno využít CAFM systémy. Většina systému je k dispozici ve formě „stavebnic“, takže si klient může vybrat jen ty části, které využije.
3.1. Pasportizace budov
Evidence dat od pozemků po místnosti, od parametrů a vlastnosti jednotlivých částí (tabulka dat) až po výkres). Jedná se o základní stavební kámen CAFM systémů.
- Nastavení struktury nemovitostí
- Evidence základní informací o objektech (fotografie, výkresy, technické listy, údaje z katastru)
- Informace o stavebních prvcích
- Evidence počtů prvků a ploch prostorů
- Možnost zaznamenávat stav opotřebení
- Evidence a správa DSPS, evidence provozní dokumentace
3.2. Technická správa budov
Údržba, podpora provozu, revizní činnosti, preventivní plánovaná údržba objektů a technologií).
- Evidence všech technologií a technických prvků (včetně všech dat o těchto technologiích)
- Kompletní možnost plánování údržby a revizí včetně evidence dokumentů (revizních zpráv)
- Časové alokace pracovníků
- Reporty a přehledy jak v plánu, tak zpětně
- Sledování opakujících se poruchových stavů, predikce nutnosti investic
3.3. Energetický management
Včetně povinností vyplývajících z ISO 50001.
- Evidence odběrných míst všech médií s napojením na pasport (plochy)
- Možnost sledování spotřeb, ruční vkládání i napojení na systémy MaR
- Přehledy a meziroční srovnání spotřeb a spotřeby na m2 pro lepší porovnávání
- Spolu s modulem Investice výborná podpora pro ISO 50001
- Vyúčtování spotřeb nájemců
3.4. Oblast PO & BOZP
- Evidence požární dokumentace a dokumentace BOZP
- Evidence dokumentace HCCP
- Evidence zápisů z kontrolních činností
3.5. HelpDesk
- Klasický systém hlášenek s podporou řešení
- Schvalovací workflow, notifikace
- Přehledy, podpora pro fakturaci a řízení nákladů, sledování KPI
- Podpora řízení investic u požadovaných stavebních úprav
- Možnost schvalování cenových nabídek
3.6. Evidence a práce s výkresovou dokumentací (CAD, GIS, BIM modely a CDE)
- Zobrazování BIM modelů
- Práce s daty uvedenými v BIM modelech, prvky a jejich parametry
- Možnost napojení na technologický a stavební pasport
3.7. Správa dokumentů
- Evidence stavební dokumentace
- Evidence provozní dokumentace
- Evidence a správa smluvní dokumentace
3.8. Úklidové služby
- Evidence a optimalizace (plánování) nákladů a procesů z důvodu přístupných informací o výměrách a druhů ploch
- Možnosti definice četnosti a způsobu údržby úklidu v návaznosti na KPI a dodržení SLA
- Detailní podklad k nastavení standardů
3.9. Zahradní služby a údržba zeleně
- Evidence a optimalizace (plánování) nákladů a procesů z důvodu přístupných informací o výměrách a typů zeleně
- Možnosti definice četnosti a způsobu údržby zeleně v návaznosti na KPI a dodržení SLA
- Detailní podklad k nastavení standardů
3.10. Ostraha objektů a ochrana osob
- Možnost kontroly práce ostrahy formou evidence činností při pochůzkách s možnosti evidence do CAFM systému
- Zapojení pracovníků ostrahy do systému HelpDesku
3.11. Odpadové hospodářství a oblast ESG
- Přehledy produkce odpadů
- Materiálové certifikáty (zdravotní nezávadnost, C2C apod.)
- Evidence uhlíkové stopy
3.12. Evidence majetku
- Od pořízení přes zavedení do evidence až po vyřazení, podpora bar a QR kódů
- Klasická podpora procesu inventury, včetně čteček, inventurních soupisů, přehledů mank a přebytků
- Lze využít zejména na majetek, okrajově na skladové zásoby
3.13. Správa vozového parku
- Evidence vozidel, jejich vybavení, přidělení
- Kniha jízd a podklady pro mzdy včetně integrace na GPS systémy a elektronickou knihu jízd
- Údržba a provoz včetně integrací na systémy platebních karet PHM
- Sledování nájezdů, nákladů na pojištění, spotřební materiál, opravy.
- Vyhodnocování efektivnosti využití vozidel, zvážení možnosti sdílení, půjčování
3.14. Evidence investic, reklamací a pojištění
- Plánování a řízení investičních akcí
- Projektový pohled
- Ekonomický pohled (od plánu, přes rozpočtu, objednávky až po čerpání v podobě faktur)
- Podpora reklamačního řízení
- Evidence pojištění, ať už nemovitého nebo movitého majetku (např. vozového parku)
- Řízení likvidace a evidence pojistných událostí
3.15. Klíčové a karetní hospodářství
- Evidence vydaných klíčů a karet
3.16. Řízení stěhování a dislokací
- Evidence rozmístění kanceláří a jejich obsazeno (dle počtu zaměstnanců a dle oddělení)
Zpracoval: Lenka Černošková, Zdeněk Švanda, Martin Stibor, Jan Talášek