Průběh a vyhodnocení VŘ
3. Průběh a vyhodnocení VŘ
Zadavatel má vědět jaké typy uchazečů, respektive dodavatelů může oslovit. Pokud to neví, pomůže rešerše trhu či tzv. předběžná tržní konzultace, která spadá do řešení ve veřejném sektoru. I v komerční sféře je vhodné provádět transparentní výběrová řízení. Pomůže to v zorientování se na trhu, protože první známé řešení nemusí být dlouhodobě to nejvhodnější.
3. Pravidla kvalitního vyhodnocení výběrového řízení
- dodržení harmonogramu a podmínek výběrového řízení
- projednání smluvních podmínek s nejlepšími adepty z řad uchazečů. Smlouva vnucená zadavatelem nikdy nevede ke spokojené spolupráci obou stran
- transparentní a nezávislé vyhodnocení nabídek, prezentace uchazečů, představení osoby odpovědné za zakázku a prokázání způsobu zajištění služeb
- čas na převzetí zakázky od předchozího dodavatele FM služby, moderování předání podkladů, datové evidence apod., prostor pro implementaci novým poskytovatelem, čas adaptace na převzetí zakázky
- pravidelná setkávání mezi zadavatelem a uchazečem po zahájení spolupráce a vyhodnocování poskytování FM služeb
3.1 Fáze výběrového řízení
Každé výběrové řízení probíhá v předem daných fázích. Správný postup v jednotlivých fázích je předpokladem úspěšného výběrového řízení.
3.1.1. Rozhodnutí a příprava výběrového řízení
- viz body uvedené výše
- kompletní příprava dokumentace
- zvolení způsobu zveřejnění zadávací dokumentace
3.1.2. Zveřejnění zadání (včetně kritérií posuzování)
Způsoby:
- Zveřejnění: Při zveřejnění zadání oznamuje zadavatel v podstatě neomezenému počtu uchazečům svůj úmysl zadat výběrové řízení, oznámení je výzvou k podání nabídky a k prokázání splnění podmínek účasti (zveřejnění na vybraném webovém portále apod.).
- Rozesláním výzvy: vybraným uchazečům oznamuje zadavatel svůj úmysl a to omezenému počtu potencionálních dodavatelů.
Způsoby zveřejnění zadání:
- rozeslání výzvy k podání nabídky vybraným uchazečům
- uveřejnění oznámení o zakázce na profilu zadavatele
- dynamický nákupní systém
- elektronická aukce
3.1.3. Odevzdání nabídek
Odevzdání nabídek probíhá v souladu se zadávací dokumentací. Možnosti odevzdání jsou:
- v papírové podobě na určené místo nebo poštou apod.
- elektronicky, zasláním na kontaktní e-mail Zadavatele
- elektronicky formou nahrání souborů do vybraného online prostředí apod.
- osobní prezentací nabídky, pokud to zadavatel požaduje
3.1.4. Otevření nabídek
Otevírání a čtení nabídek probíhá v souladu se zadávací dokumentací. V případě požadavku na odevzdání nabídek v papírové podobě, probíhá fyzickým otevíráním obálek. V případě požadavku na elektronické odevzdání nabídek, probíhá elektronicky. Otevírání nabídek má probíhat za přítomnosti předem jmenované odborně způsobilé komise bez zbytečného odkladu po uplynutí lhůty pro podání nabídek spolu s posouzením splnění podmínek účasti v zadávacím řízení.
V případě nesplnění některého kritéria zadavatele:
- nabídka uchazeče, který nesplnil podmínky, se vyřadí
- uchazeč, který nedodal veškeré dokumenty nebo je nedodal v požadované formě apod. může být vyzván k doplnění
- podepsaný protokol komisí o otevírání nabídek s informacemi o splnění podmínek uchazečů je postoupen spolu s nabídkami k dalšímu vyhodnocení – posouzení.
3.1.5. Hodnocení nabídek
V soukromé sféře má uchazeč možnost vybrat si nabídku uchazeče, dle uvážení komise nebo rozhodujícího orgánu. Vhodné je, aby k hodnocení bylo přistupováno rovným způsobem a ostatní uchazeči byli informováni o výsledku i o argumentech, proč ve výběrovém řízení neuspěli.
Hodnotí se pouze nabídky těch uchazečů, kteří splnili podmínky účasti v zadávacím řízení. Nabídky mohou být hodnoceny podle jejich ekonomické výhodnosti. Ekonomická výhodnost nabídek se hodnotí na základě nejvýhodnějšího poměru nabídkové ceny a kvality včetně poměru nákladů životního cyklu a kvality. Ekonomická výhodnost nabídek se může hodnotit také podle nejnižší nabídkové ceny nebo nejnižších nákladů životního cyklu. Metoda hodnocení nabídek musí být předem dána v zadávací dokumentaci, kdy se každému hodnotícímu kritériu přiřadí váha hodnocení. Z vyhodnocení nabídek se pořizuje zápis, který podepíší členové hodnotící komise.
3.1.6. Zveřejnění výsledků
Probíhá v souladu s postupem popsaným v zadávací dokumentaci.
Možnosti zveřejnění:
- zveřejněním na profilu zadavatele
- obeslání uchazečů elektronickou nebo papírovou formou
- prezentace výsledků výběrového řízení všem uchazečům při osobním setkání apod.
Následně probíhá jednání o podmínkách smlouvy, zahájení činnosti vítězného uchazeče a další kroky vedoucí k poskytování služby.
Po zveřejnění výsledku výběrového řízení by měla být kompletní dokumentace o výběrovém řízení archivována pro případné další podobné aktivity zadavatele.
Doklady vhodné k archivaci:
- zápisy z úvodních interních jednání, které dokumentují rozhodnutí a argumenty pro výběrové řízení
- pracovní dokumenty související s vytvořením zadávací dokumentace
- finální zadávací dokumentace v kompletním rozsahu včetně doplňkových úprav na základě dotazů uchazečů apod.
- záznamy o přijatých nabídkách a jejich hodnocení
- smlouvy s vítězným uchazečem
Doporučujeme všechny dokumenty archivovat jak v editovatelné, tak i ve výsledné (vypsané, podepsané) podobě.
3.2. Možné nedostatky při vyhodnocení výběrového řízení
- je počítáno s hodnocením parametrů služby, které ale nejsou součástí zadávací dokumentace
- hodnocení uchazečů probíhá pouze na základě předložené cenové nabídky, bez prokázání skutečných dovedností
- netransparentní, subjektivní hodnocení nabídek
- komise, která není dostatečně odborně způsobilá (odbornost může dodat externí specializovaný konzultant)
- vyhraje nejlevnější, nikoliv „nejvhodnější“ nabídka
- hodnotí se pouze část služby, další náklady a souvislosti jsou ukryty, nejsou součástí výběrového řízení a projeví se až po hodnocení a spuštění spolupráce
- průtahy při vyhodnocení, které zkrátí vítěznému uchazeči čas na přípravu spuštění projektu
3.3. VS dodržování zákona ZZVZ
-
- Zvláštní pozornost věnovat § 6 odst. 1 a 2 citace zákona:
Zásady zadávání veřejných zakázek
(1) Zadavatel při postupu podle tohoto zákona musí dodržovat zásady transparentnosti a přiměřenosti.
(2) Ve vztahu k dodavatelům musí zadavatel dodržovat zásadu rovného zacházení a zákazu diskriminace.
- Tyto paragrafy je nutno vnímat velmi citlivě. V případě soudních sporů jsou tyto body často využívané pro napadnutí výběrového řízení z důvodů netransparentnosti, nepřiměřenosti a diskriminace!
Zpracoval: Lukáš Emingr a Aleš Pék