Kanceláře pod tlakem: ESG, lidé a data mění roli facility managementu

Ještě donedávna stačilo zaměstnancům k výkonu práce pohodlí ve formě kancelářského stolu, židle a klimatizace. Dnes jsou ale očekávání jiná. Roste tlak na facility management. V éře ESG, digitalizace a nízké nezaměstnanosti již nejde jen o údržbu, ale o aktivní spoluvytváření hodnoty firmy.

Kancelář jako náborový benefit

Zaměstnanci se ve své práci potřebují cítit komfortně. „Jestliže si zaměstnavatelé chtějí udržet talentované lidi, musí jim nabídnout víc než jen pracovní místo. Kvalita prostředí je dnes konkurenční výhodou“, říká Daniel Digoň, generální ředitel společnosti ATALIAN. Firmy čelí nedostatku kvalifikovaných pracovníků, a protože nemohou do nekonečna zvyšovat mzdy, hledají jiné cesty. Důraz se přesouvá na prostředí – od kvality vzduchu, přes zeleň, chytré osvětlení až po ergonomické stoly.

Pracovní prostor se tak stává nástrojem k přilákání i udržení lidí. Do hry vstupují HR oddělení i externí konzultanti, kteří vnímají prostředí jako klíčový faktor onboardingu. „Ze statistických dat náboru vyplývá, že pracovní atmosféra a prostředí je důležité pro více než 60 % uchazečů při rozhodování o budoucím zaměstnavateli. Na dnešním trhu práce, kde je nedostatek kandidátů, pak vzhled a vybavení kanceláří hraje důležitou roli zejména pro mladší generaci a kvalifikované kandidáty“, říká Zuzana Thiele, personální ředitelka ve společnosti ATALIAN.

„Nejde rozhodně jen o první dojem, který kandidáti získávají při vstupu do prostoru společnosti, a úsměv recruitera v zasedací místnosti, ale o jejich celkový dojem z pracovního prostředí, technologického vybavení, společných prostor a možnost soukromí (pro klidnou práci či vyřízení nutných telefonátů). Kvalitní káva je poté bonusem navíc,“ dodává Thiele s tím, že pracovní prostředí má podle ní i velký vliv na produktivitu práce a celkovou adaptaci zaměstnanců. Proto dle slov Zuzany Thiele společnost ATALIAN při zařizování nové centrály investovala do všech pro zdraví zaměstnanců důležitých prvků, jaké jsou například ergonomické posuvné stoly, kvalitní kancelářské židle či chytré osvětlení.

Digitalizace jako standard, ne výjimka

Se zajištěním tohoto všeho pomáhá digitalizace a integrace chytrých technologií. Digitalizace přináší nové možnosti mimo jiné prostřednictvím IOT senzorů, které sledují nejen spotřebu energií, ale i obsazenost místností, kvalitu vzduchu nebo naplnění odpadkových košů.

Správce, v případě problémů technického rázu jako je voda, topení, aj., může díky těmto chytrým systémům zasáhnout dříve, než dojde k problému.

„Dnes sledujeme on-line vše, co se v objektu děje. Dokážeme předcházet poruchám a plánovat úklid nebo vytápění pomocí dat a AI,“ říká Digoň. Nová éra FM je proaktivní. Role správce se posouvá k partnerství, kde se očekává, že bude aktivně hledat úspory, zefektivňovat služby a zlepšovat uživatelský komfort.

Integrované modely šetří čas i nervy

Veškeré trendy se promítají i do modelů spolupráce. „My doporučujeme model integrovaného facility managementu,“ říká Digoň. V tomto přístupu je určen jeden odpovědný manažer, který objekt dobře zná, navrhuje optimální nastavení služeb a slouží jako jediný kontakt pro klienta. „Je to kombinace dobré komunikace, prediktivní údržby a neustálého hledání efektivity. Zástupce klienta má jednu kontaktní osobu, se kterou vyřeší vše, od běžného úklidu přes havárie potrubí až po zalévání květin,“ doplňuje.

ESG mění jazyk hodnoty

Environmentální a sociální aspekty, dříve považované za nadstandard, jsou dnes klíčovou součástí byznysových rozhodnutí. Kanceláře musí být udržitelné, sledovat uhlíkovou stopu a efektivně využívat zdroje. „Nájemci chtějí prostředí, které podporuje zdraví, produktivitu a udržitelnost,“ potvrzuje Digoň.

Pro facility management to znamená umět vyhodnocovat a interpretovat data, navrhovat opatření a komunikovat jejich dopad. To vše v souladu s ESG standardy a často pod tlakem regulací. „Obor FM je stále více regulován evropskými i národními normami. Na všechny podněty aktivně reagujeme a díky firemnímu nastavení jsme často v předstihu,“ dodává Digoň.

ATALIAN jako strategický partner

Z kanceláří se stávají živé organismy, které je třeba řídit v reálném čase. Profesionálové ve facility managementu dnes stojí uprostřed dění, tedy mezi HR, byznysem a technologiemi. Úspěšný správce už dávno není jen technický dozor, ale strategický hráč, který pomáhá budovat hodnotu firmy.

 

A otázka do budoucna? Budeme vnímat FM jako samostatný obor, nebo jako součást firemního růstu, zdraví a kultury?

 

Autor článku: Caroline Kornelová, Marketingová specialistka