Kanceláře osiřely, obchodní centra vymřela, pracovní místa se mnohde změnila na gauče a křesla. Vládne nám COVID a musíme si připustit, že řadu věcí otáčí na ruby. Home office se stala novým standardem. Facility manažeři si lámou hlavu nad tím, co s pronajatými prostory, pronajímatelé se utěšují, že poptávka klesá jen dočasně. A co si o tom myslí členové IFMA CZ? Pojďte s námi na krátkou exkurzi do kanceláří duchů…

Ani metr navíc

Je to pár let zpátky, kdy se Vodafone v Praze na Stodůlkách pustil do ambiciózního projektu měření obsazenosti prostor. Svá pracovní místa osadil čidly, jež dokázala říct, která místa jsou obsazená a která volná. Dnes už to nedělá, není to potřeba. Do kanceláří chodí maximálně 150 lidí denně, přičemž před rokem měl Vodafone ve špičce obsazených až 900 míst.

„COVID poměrně zásadně změnil fungování kancelářských prostor. Výrazně ubyla poptávka po standardním pracovním místě, naopak potřebujeme více kolaborativních prostor“, říká Vít Kidery, Senior Facility manager Vodafonu a dodává: „Ve dvou patrech vymizí standardní pracovní stoly a vzniknou nové moderní kolaborativní místnosti.“ A jako bonus Vodafone přestěhuje do centrály zaměstnance ze společnosti UPC získanou před více než rokem v akvizici. A nebude k tomu potřebovat ani metr navíc.

HUBy

Zatímco Vodafone se snaží lépe využít stávající prostory,  TietoEVRY, velká IT společnost, přemýšlí, jak pronajaté prostory v Ostravě a Brně využívat efektivněji. Většina lidí pracuje z domu a z výsledků je patrné, že to nijak neovlivnilo produktivitu týmů. Marek Kurc, Head of Real Estate and Facility management for EMEA ve společnosti TietoEVRY k tomu říká: „Nejvíc nám chybí spontánní nápady, co vznikají v kuchyňkách“. Prostory chce TietoEVRY doplnit huby, které obdobně jako ve Vodafonu budou sloužit pro společné aktivity a projekty.

Kdo je připraven není překvapen

Výdejová okénka u KFC, Starbucks,  Burger King a Pizza Hut sice zdaleka nemohou zachránit pokles tržeb, jenž uzavření restaurací a kaváren způsobilo, ale pomáhají zůstat v kontaktu se zákazníky a zachovat  pracovní místa kvalifikovanému  personálu.  Společnost Amrest, která je provozovatelem těchto a několika dalších značek, ale udělala ještě jeden důležitý krok. Věnovala už v předchozích letech energii a nemalé prostředky do digitalizace a rozvozu jídla. Tato investice se nyní ukázala jako velmi prozíravá. A tak zatímco ostatní řešili, jak vše rychle zdigitalizovat, v Amrestu už byli připraveni.

Kanceláře Amrestu jsou taky poloprázdné. Zaměstnanci se střídají ve skupinách a velká část práce se přenáší na home office. „Doma na home office pracuji častěji než dříve, osobně mi nejvíc chybí ta možnost rozlišit, kdy jsem v práci a kdy doma. Tyhle dva světy se slévají v jeden“, říká Zdeněk Březina, Facility & Property Director pro střední a východní Evropu. Zvykněme si – z work-life balance se stává work-life integrace.

Energie s rozvahou

Energetičtí giganti na českém trhu zatím vyčkávají. I v ČEZu je pohled na kanceláře smutný. Dříve živé prostory zejí prázdnotou a otázky na využití kanceláří jsou na pořadu dne. Ale velikost firmy i rozmanitá organizační struktura dělá změny poměrně komplikovaně. Dan Pospíšil, ředitel úseku Správa nemovitostí ČEZ, a.s. k tomu říká: „Diskuze o kapacitě a uspořádání prostor u nás začala. Na vybraném vzorku si chceme nejprve vyzkoušet některé nové principy a pak případně zavést hlouběji do firmy“.

Ve společnosti GasNet, největším distributorovi zemního plynu v ČR, je to obdobné. „Firma po převzetí novým akcionářem prochází vnitřními změnami. Rychlým tempem zefektivňujeme naše vnitřní procesy a chystáme se řadu z nich digitalizovat.“, říká Tomáš Michna, Facility and car fleet manager a dodává: „Dnes je velmi obtížné odhadnout, jak velké prostory a v jakém standardu budeme potřebovat, ale za rok už budeme moudřejší a tam, kde nám budou končit nájemní smlouvy, to určitě zohledníme“.

„Konečně bez pasažérů“ a výtahy na dálku

Tým facility managementu na Letišti Václava Havla v Praze má z COVIDu „užitek“. Díky absenci cestujících mohli konečně pracovat na digitalizaci prostor a doplnění systému CAFM o potřebná data. A tak konečně mohli postavit do prostor laserové scanery a získat model svých hal. Inu efektivně využitý čas.

Výtahy a eskalátory se zastavily v hotelech i obchodních centrech. Výtaháři tak mají méně práce, ale o to více jí budou mít, až se zase po tak dlouhé pauze (ne)rozjedou . Tohle řeší i společnost KONE, přední dodavatel výtahů. Rudolf Míšek, Customer Relationship Manager o tom říká: „My jsme poměrně napřed a těžíme z toho, že naše výtahy umíme mnohdy opravit na dálku bez fyzické přítomnosti technika“. Kromě takovýchto zásahů výrobci řeší ještě jedno důležité téma – povrchy. Hledají se povrchy, které sníží riziko přenosu nákazy virů či bakterií. Jsme zvědavi, s čím přijdou.

Toliko část našeho setkání Sekce FM klientů IFMA CZ – pokud chcete přijít, sledujte naše akce, staňte se členy nebo nám prostě jenom napište na milena.machova@ifma.cz