Očekávejte neočekávané aneb proaktivní přístup k minimalizaci rizik
Úspěšné týmy facility managementu musí být schopny zvládnout vše, co jim přijde do cesty. Ať už se jedná o přetékající toalety, náhlou nefunkčnost vzduchotechniky, bouřky, při kterých napadne mnohem více sněhu, než se předpokládalo, nebo naléhavé požadavky nájemníků na poslední chvíli, je nezbytné počítat s neočekávanými situacemi.
Je to obzvláště důležité pro zmírnění rizik, která vedou k úrazům – většina z nich vzniká uklouznutím, zakopnutím a pádem. Jejich příčin je mnoho: spěch při zkracování cesty, neudržované skvrny, kaluže a předměty; zarostlá krajina a další. Často jde o to, že lidé nedávají pozor při činnostech, které se staly rutinou. Koneckonců je to lidská přirozenost.
VŠE VYCHÁZÍ Z MOZKU
Každý člověk má dva mozkové systémy: jeden rychle myslí a zvládá automatizované chování. Druhý je pomalejší, rozvážnější a vyžaduje více energie. Jak upozorňuje Daniel Kahneman ve své knize „Myšlení, rychlé a pomalé“, pro fyzickou námahu platí zákon nejmenšího účinku. Říká: „Pokud existuje několik způsobů, jak dosáhnout stejného cíle, lidé se přikloní k nejméně náročnému způsobu jednání. Lenost je hluboce zakořeněna v naší povaze.“
To nemusí být nutně špatně. Je potřeba šetřit energií, aby se tělo a mozek mohly soustředit na složitější myšlení a činnosti na vyšší úrovni. Tento proces však může pracovníky vystavit nečekaným rizikům při činnostech, které se vůbec nezdají být nebezpečné, jako je například chůze. Dokonce i něco tak zdánlivě neškodného, jako je přijímání hovoru technikem při chůzi na obchůzce po budově nebo přecházení chodníku, může být rizikové, když někdo zakopne o něco, čeho si nevšiml.
STRES PROHLUBUJE BEZMYŠLENKOVITOST
Vzhledem ke všem požadavkům a neznámým, které se v oblasti FM neustále objevují, tlaku na rychlé řešení problémů a spokojenost zákazníků není překvapivé, že pracovníci někdy zažívají stres.
Aby zmírnili některé problémy, které jim způsobují stres, mohou se uchýlit ke zkratkám, jako je například vynesení těžkého velkého balíku po schodech místo použití výtahu nebo vozíku; běhání po chodbě, kde se, aniž by to věděli, právě rozlila tekutina; nebo použití nástroje, o kterém vědí, že je špatný, protože správný není po ruce. Každá z těchto činností může způsobit úraz.
Když se stres vyskytuje příliš často, zaplavuje nervový systém těla kortizolem a adrenalinem, které zkratují důležité kognitivní funkce, jako je schopnost soustředit se a věnovat pozornost danému úkolu nebo okolnímu prostředí. To zhoršuje problémy pracovníků FM a ve svém důsledku způsobuje další stres a zvyšuje jejich ohrožení.
BUDOVÁNÍ KULTURY PROAKTIVNÍ BEZPEČNOSTI
Nikdo nechce být zraněn nebo si způsobit úraz při práci. Když však lidé cítí, že jsou pod tlakem, aby práci dokončili nebo pomohli zákazníkovi, mohou podstupovat vypočítavá – a dokonce i nevypočitatelná – rizika. Úkolem týmu služeb FM je takové chování zmírnit. Na vysoké úrovni se toho dá dosáhnout tak, že se zavede kultura bezpečnosti na prvním místě.
Vedoucí pracovníci a manažeři služeb FM musí pochopit – a komunikovat -, že dělat věci bezpečně je důležitější, než je dělat rychle. Zvažte možnost začít každou schůzku, bez ohledu na téma, bezpečnostní radou nebo poznámkou. Například na konci každé směny nechte každého napsat jeden bezpečný nebo nebezpečný úkon nebo stav, kterého si během směny všiml. Jednou týdně se s týmem podělte o nejcennější postřehy. Tímto způsobem přimějete tým, aby při práci ve filmu věnoval větší pozornost nebezpečným/bezpečným úkonům, a přirozeně je přimějete přemýšlet o bezpečnosti. Cílem je vytvořit rutinní návyky neustálého vyhledávání nebezpečných situací a vyhýbání se jim, podobně jako je tomu u foukání na horkou kávu před jejím vypitím nebo u kontroly mrtvého úhlu před změnou jízdního pruhu při řízení.
Podpořte toto myšlení činy. Například nepenalizujte pracovníky, pokud jim trvá déle, než úkol splní, pokud by rychlejší provedení znamenalo zkrácení práce nebo ohrožení sebe nebo ostatních. Ať manažeři připomínají lidem, aby si nezkracovali cestu, pokud jsou při tom viděni, a aby věnovali čas správnému provedení úkolu hned napoprvé.
Sdělte to také nájemníkům a návštěvníkům. Pokud pracovník uvidí někoho běžet přes rušné parkoviště, připomeňte mu, aby místo toho použil pěší cestu. Nebo pokud nájemník stoupá po schodech a v ruce drží krabici, která mu brání ve výhledu, nabídněte mu pomoc při přepravě balíku bezpečnějším způsobem, aby nikdo nespadl. Někteří lidé sice radu neuposlechnou, ale jiní ano. V každém případě to pomáhá podpořit pocit, že facility manager věnuje pozornost a stará se o pohodu a bezpečnost všech ve svých prostorách – a může zabránit nákladným úrazům.
ZMÍRNĚTE RIZIKA UKLOUZNUTÍ, ZAKOPNUTÍ A PÁDŮ
Mnohokrát se stává, že lidé po zakopnutí nebo pádu přiznají, že nevěnovali pozornost svému okolí, protože neočekávali, že se jim něco postaví do cesty nebo že jim to způsobí újmu.
Neexistuje způsob, jak zajistit, aby všichni dávali pozor a dělali správná rozhodnutí týkající se bezpečnosti po celou dobu. Existují však způsoby, jak mohou poskytovatelé facility managementu zmírnit pravděpodobnost nehod a pomoci týmům odolat vrozenému nutkání dělat zkratky.
ZVÝŠTE BEZPEČNOST PODLAŽÍ
Přestože není možné zabránit lidem, aby rozlévali tekutiny a upouštěli věci na podlahu, mohou pracovníci oddělení FM přijmout opatření ke zlepšení celkové bezpečnosti podlaží v objektu.
Za prvé si uvědomte, že stavitelé a návrháři interiérů, kteří určují možnosti podlaží, nemusí být nutně odborníky na to, které materiály jsou, pro které typy prostředí nejlepší, nebo jak snadné – či obtížné – je udržet bez nečistot a chemikálií, které mohou způsobit uklouznutí.
Vedení úklidu by se mělo podílet na výběru podlah od samého počátku, ať už se jedná o novostavbu nebo rekonstrukci. Měli by znát nejlepší čisticí prostředek pro daný typ podlahového materiálu. Mějte na paměti, že pro použitý materiál pravděpodobně existuje bezpečnější varianta. Při rozhodování však hraje roli také estetika. Je důležité najít správnou rovnováhu.
V úvahu je třeba vzít koeficient tření (COF). Velikost tření předmětu o materiál bude ovlivněna chemickými látkami použitými k čištění a množstvím čištění, které se provádí. Čím je čistší, tím je bezpečnější.
Pravidelně používejte měřiče COF, abyste zjistili COF různých podlahových povrchů v objektu, posoudili potenciální riziko uklouznutí a pádu a v případě potřeby přijali nápravná opatření. To může zahrnovat například výměnu podlahové krytiny nebo použití bezpečných rohoží, které vedou od vchodu do haly až k výtahu. Záleží samozřejmě také na kvalitě rohoží. Ujistěte se, že jsou čisté a nezkroutí se.
POUČENÍ O NEJLEPŠÍCH METODÁCH PŘEPRAVY ZÁSILEK
Při stěhování těžkých břemen hrozí řada zranění. Jedním z nejlepších způsobů, jak je zmírnit, je omezit počet případů, kdy pracovníci musí přepravovat stejný balík. Pokud se jim ho podaří přemístit na místo konečného odpočinku hned při prvním dotyku, sníží tím možnost poškození.
Vyžadujte, aby si každý, kdo přijímá balíky určité velikosti, vyzvedával tyto balíky v podatelně nebo ve vstupní hale, kde dostane k přepravě vozík nebo plošinu a případně je odkázán na použití výtahu. Ujistěte se, že pracovníci vědí, jak používat různé vozíky a stěhovací zařízení. Některé jsou vhodnější pro nakládací rampy než pro hladké dlaždice nebo podlahy. Jiné jsou vhodnější pro přepravu přes schody místo dlouhých chodeb.
OPATRNOST PŘI NEPŘÍZNIVÉM POČASÍ
Za nepříznivého počasí jezdí lidé pomaleji. Stejně jako podkluzují auta při dešti nebo na zledovatělých silnicích, mohou podkluzovat i podpatky bot lidí na podmáčených chodnících, parkovištích a ve vestibulech.
Pomocí značení označte výstrahy před náledím, mokré plochy a místa, kde by lidé měli zpomalit. Tam, kde je to možné, vyzývejte lidi, aby využívali zábradlí, a udržujte chodníky a parkovací plochy čisté od ledu a sněhu. U vchodů do hal by měly být po ruce a na viditelném místě tašky na deštníky a kvalitní rohože umístěné od vstupních prostor až ke schodištím a výtahům.
BEZPEČNÁ INTERAKCE S UŽIVATELI BUDOV
Pracovníci služeb facility managementu často myslí především na zákazníka a mají instinkt řešit jeho problémy okamžitě. To však může zvýšit riziko úrazu, například pokud pracovník vede rozhovor s nájemníkem, zatímco stojí na žebříku a opravuje předřadník světla s napětím 277 V nebo otáčí klíčem pod umyvadlem.
Bezpečnost by měla být na prvním místě. Ujistěte se, že zaměstnanci chápou, že je v pořádku požádat zákazníky, aby chvíli počkali, aby mohli dokončit svůj úkol; nebo minimálně sejít dolů po žebříku nebo vylézt zpod dřezu a promluvit si se zákazníkem.
DBEJTE ZVÝŠENÉ POZORNOSTI V ZÁZEMÍ PODNIKU
Protože nájemníci a návštěvníci nikdy nechodí do míst, jako jsou odpočívárny pro zaměstnance, šatny, mechanické prostory a chodby v zázemí budovy, nejsou tyto málo viditelné prostory často udržovány na stejně vysoké úrovni jako prostory před budovou. Proto jsou náchylnější k úrazům způsobeným například tukem, který se vylije na podlahu při vynášení do popelnice, nebo odpadky či vybavením ponechaným uprostřed podlahy.
Úklidové týmy musí zajistit, aby zadní prostory byly čisté a řádně udržované a aby bylo snadno dostupné značení označující kluzká nebo nebezpečná místa.
Pracovníci FM se zraní, protože se stane něco nepředvídaného – i když by se to dalo očekávat a dalo by se tomu předejít. Poskytovatelé FM musí plánovat všechny možné scénáře, aby omezily rizika, úrazy a závazky.
Z původního článku „Expect the Unexpected, a proactive approach to minimizing risk“, Adam Rabesa (FMJ IFMA January/February 2024), přeložil David Domalíp