Asociace IFMA každoročně na konferenci Týden Facility managementu vyhlašuje FM Awards v několika kategoriích. Cenu za jednu z nich – nejlepší odbornou práci – si letos odnesla společnost Idealab za Ročenku Facility managementu a odborný časopis Facility Management Journal. FM Journal je unikátní projekt evropského významu a je českou IFMA i ředitelkou evropské IFMA Larou Paemen vyzdvihován jako účinný nástroj pro popularizaci FM mezi odbornou veřejností.
Vyzpovídali jsme Radka Váňu, zakladatele Idealabu, který nám umožnil nahlédnout pod pokličku přípravy těchto periodik a ukázal nám, co v jejich kuchyni chystají na příští rok.
Radku, Facility Management Journal a Ročenka Facility managementu, potažmo Idealab dostal letos cenu FM Awards za odbornou práci roku. Co na to říkáte?
Radek Váňa: Nečekali jsme takové ocenění, ani ohlas, který časopis a Ročenka v oboru vzbudí. Přece jen jsme komunikační agentura a jsme zvyklí stát v pozadí. Tedy naší prací je psát, fotit, natáčet… a ne chodit na pódium pro ceny. Každopádně to je ocenění, kterého si nesmírně vážíme a já jsem rád, že mám kolem sebe skvělý tým a výbornou redakční radu. Bez celé téhle nadšené skupiny lidí by žádný časopis ani Ročenka nebyly.
Můžete Idealab ve zkratce představit?
Radek Váňa: Jsme PR agentura, která patnáct let působí ve velmi specifických oborech jako je real estate, architektura nebo design… Typicky pracujeme pro B2B klienty, kterým vytváříme obsah: články, videa, časopisy… Prostě komunikaci, u které potřebujete odbornou znalost trhu a souvislostí. Takto například připravujeme už osm let Trend Report: jedinou expertní a komplexní studii nemovitostního trhu pro Asociaci pro rozvoj trhu nemovitostí. Tato reference byla ostatně před lety tím, co Idealab svedlo dohromady s IFMA. A já jsem moc rád, že společně pracujeme na rozvoji celého FM oboru.
S IFMA už spolupracujete několik let, ale dlouhou dobu ta spolupráce stála pouze na správě webu ifma.cz. Co Vás motivovalo se pustit do projektů ročenky a odborného časopisu?
Radek Váňa: Na jedné straně jste výborná parta lidí vedená panem Knapem. A na straně druhé to by samo o sobě nestačilo. Vnímali jsme na celém FM trhu nedostatek informací, dat i jejich souvislostí… Prostě každý obor a jeho know-how mimo jiné určují média: ať už ta dovnitř oboru, tak ta „směrem ven“. Ročenka i časopis jsou velmi silné PR nástroje, které pomáhají velmi účinně zvyšovat prestiž facility managementu. Najednou máte v ruce data, názory a predikce těch nejlepších z FM oboru a můžete si udělat obrázek o tom, jak důležitý obor FM je. A jak roste. Naší motivací bylo a stále je dělat odborný obsah, který nebude primárně reklamním sdělením, ale bude obor kultivovat. I proto jsme do rozjezdu časopisu investovali tolik času i financí.
Časopis jste začali vydávat v červnu 2022 a na stole už máme tři čísla. Jak si časopis vede?
Radek Váňa: Obsah ať posoudí naši čtenáři, ale za sebe jako vydavatele mohu říct, že čísla, která jsme si na začátku definovali jako „úspěch“, jsme dosáhli. Máme plnohodnotný, graficky špičkově provedený časopis. Máme odbornou a aktivní redakční radu, která nás jako vydavatele honí a zároveň „nosí“ odborný obsah. Vybudovali jsme distribuční síť, navštěvovaný web, týdenní newsletter posíláme na 8000 adres! A adresáti ho čtou – je pro nás důležité. Za vznikem časopisu je spousta práce, která často není vidět. Jen doplním, že všichni členové IFMA tento nový informační servis mají zdarma. Od léta 2022 je tu jak tištěná, tak silná online platforma, která obor posouvá dál. A každý, kdo nám napíše, od nás dostane v řádu hodin odpověď: ať už je to firma, která chce prezentaci v časopisu nebo autor, který nám nabídne článek k publikování. Ta dynamika je skvělá, a proto tuhle práci miluju. Ale samozřejmě klíčoví jsou lidé, kteří časopis připravují: bez Petry, Kamily a dalších bychom neudělali nic. A samozřejmě redakční rada IFMA dělá maximum… Ale abychom se jen nechválili: naše hektika a stres si občas vyberou svou daň. Například ve třetím, stostránkovém vydání časopisu, nám na jedné stránce z celé dlouhé věty zbylo jen anglické slovíčko „the“. Všichni jsme danou stránku třikrát četli a nikoho nenapadlo se toho druhého zeptat… „Hele, jaké vlastně „the“ to tady je?“. Uf.
Můžete prozradit, co náš čeká v příštích číslech?
Radek Váňa: Velmi úspěšné jsou ebooky, které jsme do každého čísla připravili. Ať už to bylo téma Akustické budky, CAFM systémy nebo teď nejnověji Lockery… dáváme čtenářům expertní pohled na danou tématiku a snažíme se vybranou oblast prakticky sumarizovat. Tedy ptáme se, co to je, kolik to stojí, kdo to prodává. Když se k vám nedostane tištěný časopis, můžete si kdykoliv v pdf ebook stáhnout a danou problematiku si nastudovat. V tom budeme pokračovat i příští rok. Chystáme samostatnou knižní edici, ta bude mít premiéru v březnu 2023. A v neposlední řadě: naše podcastové studio je skoro hotové a v prosinci začínáme natáčet FM podcast. Takže tímto zvu všechny čtenáře: přijďte si s námi popovídat a natočit podcast!
Čím je časopis unikátní, když jej srovnáte s jinými periodiky obdobného založení?
Radek Váňa: Já jsem kdysi dávno začínal jako redaktor a později šéfredaktor různých odborných časopisů, a když jsem s postupem let pozoroval úpadek odborných médií (a nejen odborných), bylo a je mi smutno. Obsah je na druhé, často až na třetí koleji. Dneska máte tzv. odborné časopisy, které především prodávají reklamu a otisknou v podstatě cokoliv. Texty nikdo nerediguje, často to jsou produktové bláboly z firemních prezentací… Anebo prodáte i titulní stranu inzerentovi. A tak jsme svědky toho, že na titulní straně tzv. „odborného“ média máte vyfoceného oblastního manažera firmy, která v časopise inzeruje. A kouzlo nechtěného je, že když je firma na čištění kanalizace, pak přesně víte, kde odborný tisk je… Touhle cestou nechceme jít. A já ze srdce děkuji panu Knapovi a všem okolo něj, že mají stejný názor. Pokud FM chce být respektovaný obor, musí tomu odpovídat i prezentace.

Obálka FM Journal
Proto v Idealabu věnujeme velkou pozornost obsahu i formě: máme vlastního ilustrátora, který každou obálku připraví na míru tématu. Máme art directora, jazykovou korektorku a ladíme opravdu každou fotku. Na každé naší obálce najdete nejen unikátní ilustraci a také vždy nějaký skrytý vtip. Mimochodem, našel jste náš vtip na obálce druhého čísla? (x)
Vtip jsem samozřejmě našel 🙂 Je vidět, že si s přípravou FM dáte opravdu hodně práce. Jak je náročná příprava časopisu. Kolik se na přípravě podílí lidí?
Radek Váňa: Jsme dvouměsíčník, takže v podstatě jsme se od března, kdy projekt začal vznikat, nezastavili. Na přípravě se v interním týmu podílí pět lidí, externě pak další tři a samozřejmě ještě redakční rada, takže „first touch“ na každé číslo má zhruba 12 lidí: grafik, korektor, redaktor, ilustrátor… a samozřejmě autoři. Každý, kdo někdy připravoval byť jen firemní brožuru, ví, jak a kolik času příprava jakékoliv tištěné publikace zabere. A zvlášť když chcete mít žonglující prezidenty na obálce 😊.
Předpokládám, že jenom u časopisu a ročenky nezůstanete. Chystáte něco dalšího pro lidi z oboru facility managementu?
Radek Váňa: Už jsem zmínil podcasty, kde vidíme obrovský potenciál. V oboru architektury už podcasty vydáváme: v našem druhém časopisu (ARCHIZOOM už tři roky publikujeme odborný obsah, takže vidíme setrvale rostoucí trend poslechovosti. My jsme společně s IFMA před dvěma lety točili sérii videí. A aktuálním FM podcastem na ně navážeme. Už máme připravené první hosty a od ledna chceme do sluchátek a autorádií FM manažerů pustit nový, věřím, že velmi zajímavý obsah. Pak vás také překvapíme v newsletteru a bude od příštího týdne velmi osobní překvapení… Takže si na nás, Tomáši určitě vzpomenete, až budete mít svátek… A v březnu 2023 všechny zvu na křest první knihy. Téma i autory si zatím nechám pro sebe, ale bude to opravdu stát za to.
(x) CAFM systémy je pro nás taková trochu tajuplná věda, které jen málokdo opravdu rozumí. CAFM je stále něco jako „abrakadarbaka“… A kdo jiný než prezident české IFMA by měl s těmi tajuplnými slovy umět žonglovat? Ano, přesně takové vtípky rádi vymýšlíme.